Arbo

Altijd op de hoogst van het laatste nieuws op het gebied van arbeidsomstandigheden, veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu.

Voor elk ondernemingsraad of PVT is dat nieuws dat er toe doet. Arbeidsomstandigheden hebben we namelijk allemaal en er valt altijd wat te verbeteren op dat gebied.

Zelf de aanpak van arborisico’s controleren met Zelfinspectietools

2 februari 2022

De arbocatalogus vormt voor de Arbeidsinspectie de leidraad bij controles of de organisatie de oplossingen uit de arbocatalogus van de eigen sector goed  toegepast. Maar als een organisatie geen arbocatalogus heeft, hoe weet de ondernemer (of de ondernemingsraad) dan of er voldoende maatregelen zijn getroffen om de arborisico’s te beperken? De Zelfinspectietools van de Arbeidsinspectie…

Lees verder

Hulpmiddel voor veiligheidsaanpak in de onderneming

5 januari 2022

Een nieuwe handreiking van de SER beoogt de basiskennis over de arbeidsveiligheid in ondernemingen te vergroten. De handreiking richt zich vooral op de kleinere en middelgrote bedrijven, omdat dat daar die kennis vaak ontbreekt. Een handreiking moet werkgevers helpen de veiligheidsaanpak te verbeteren en het aantal arbeidsongevallen terug te brengen. De handreiking is ook interessant…

Lees verder

Aan het werk met de PSA van medewerkers

1 december 2021

Elke ondernemingsraad heeft de taak om toezicht te houden op de naleving van de regels en afspraken op het gebied van de arbeidsomstandigheden. En die regels zijn er niet alleen op het gebied van de veiligheid en gezondheid, maar ook op het gebied van de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) van medewerkers. De OR kan met die…

Lees verder

Hybride werken moet in de RI&E

6 oktober 2021

In veel organisatie wordt nu werk gemaakt van een definitieve regeling om hybride te werken. Daarnaast worden etages in kantoorgebouwen afgestoten en kantoorruimtes opnieuw ingedeeld. De RI&E moet vervolgens direct aan de nieuwe situatie worden aangepast, en daar heeft de OR een belangrijke rol in.

Lees verder

De naam ‘Arbeidsinspectie’ keert terug

1 september 2021

Nog altijd wordt de naam Arbeidsinspectie gebruikt in plaats van Inspectie SZW. Vanaf 1-1-2022 heet de inspectie ‘Nederlandse Arbeidsinspectie’ en kan de oude naam weer gebruikt worden om deze dienst aan te duiden in plaats van ‘Inspectie SZW’.

Lees verder

Voldoet de BHV-organisatie nog wel?

7 juli 2021

Nu werknemers weer op kantoor kunnen werken moet de BHV-organisatie mogelijk worden aangepast. Zo moet erin voorzien worden dat er altijd voldoende BHV-ers aanwezig zijn om op ieder moment te kunnen ingrijpen. De ondernemingsraad kan actief meedoen in het herzien van de BHV-organisatie. Per slot van rekening moet de OR aan het eind ervan instemmen…

Lees verder

Handleiding voor een arbocatalogus

7 juli 2021

In een arbocatalogus staan de meest voorkomende problemen in bedrijf of sector én de oplossingen die daarvoor beschikbaar zijn. Bij het grotendeels afschaffen van de Arbobeleidsregels zijn vanaf 2007 voor tal van branches arbocatalogi door werkgevers, vakbonden en overheid ontwikkelt. Op het Arboplatform van de SER is een handreiking gepubliceerd die bij het opstellen van…

Lees verder

Nieuwe versie van Werkwijzer Poortwachter

7 juli 2021

Het UWV heeft een nieuwe versie gepubliceerd van de ‘Werkwijzer Poortwachter’. De Werkwijzer biedt voor de werkgevers een richtlijn voor de aanpak van verzuim en de re-integratie van zieke werknemers. Maar niet alleen voor de werkgevers is dit van belang, ook de ondernemingsraad kan met de werkwijzer beoordelen of het verzuim- en re-integratiebeleid op de…

Lees verder

Inspectie SZW in 2020

2 juni 2021

Inspectie SZW heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Het verslag bevat de nodige activiteiten die door de corona-ontwikkelingen nodig waren, maar ook informatie over de 17 inspectieprogramma’s die zijn uitgevoerd. Een inkijkje bij de mensen die de regels op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn moeten handhaven.

Lees verder