Ongewenst gedrag vooral in horeca, zorg en bij vrouwen
Het CBS meldt dat zo’n 17% van alle werknemers heeft te maken met ongewenst gedrag op het werk. Dat gedrag – door collega’s en cliënten – komt het vaakst voor in de zorg en horeca. Een onveilige werkvloer vergroot het risico op hoger verzuim, daardoor vallen werknemers uit vanwege psychische klachten.
Vrouwen vaker slachtoffer
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO verzorgen jaarlijks de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Vooral in horeca en zorg wordt vaker ongewenst gedrag ervaren.
Zo’n 30 procent van de medewerkers in de zorg en 20% van de werknemers in de horeca heeft de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met agressie en geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en/of pesten. Het zijn in de horeca de vrouwelijke medewerkers (21%) die vaker ongewenst gedrag ervaren dan hun mannelijke collega’s (13%). In de zorg hebben bijna net zoveel mannen als vrouwen last van ongewenst gedrag.
Vrouwen in de horeca
In de horeca zijn er grote verschillen tussen ongewenst gedrag bij vrouwen en mannen. Bijna een kwart van de vrouwelijke medewerkers heeft ermee te maken. Daar staat tegenover dat 16% van de mannen ermee van doen krijgt. Het gaat in die situaties vaker om seksueel grensoverschrijdend gedrag.
PSA-beleid
Werknemers die veel contact hebben met anderen staan daardoor vaker bloot aan de risico’s van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Dat kan gaan om ongewenst gedrag in het contact met collega’s, klanten, leerlingen of cliënten en patiënten. De werkgever moet maatregelen nemen om dit te voorkomen. De eerste stap is de risico’s van PSA te onderzoeken in een RI&E of een Medewerkersonderzoek. In beide gevallen heeft de OR instemmingsrecht op de methode (en vraagstelling) van het onderzoek. Dat instemmingsrecht is ook van toepassing op de plannen van aanpak die gesmaakt moeten worden om de geconstateerde risico’s aan te pakken.
Gedragscode
Ook het op- en vaststellen van een gedragscode (voor personeel en derden), het op- en vaststellen van een zorgvuldige klachtenregeling (zowel voor klachten over collega’s als de klachtenregeling voor cliënten) en een goed werkende meldprocedure zijn van belang. Denk ook aan de opvang van medewerkers die te maken hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag, zodat er weinig kans is op het ontwikkelen van PTSS.
- Zelf de onderzoeksresultaten (in vogelvlucht) van het NEA bekijken? Klik hier
- Juridische ondersteuning nodig bij de aanpak van grensoverschrijdend gedrag? Stuur een e-mail
- Als OR aan de slag met de aanpak van grensoverschrijdend gedrag? Stuur een e-mail