OR procedeert over uitblijvende adviesaanvraag

Volgens de OR zijn er besluiten genomen waarvan niet kan worden uitgesloten dat daarvoor advies aan de ondernemingsraad moet worden gevraagd. Ze stappen naar de Ondernemingskamer om die besluiten te verbieden totdat de OR de gelegenheid krijgt daarover advies uit te brengen.

De feiten

De OR heeft in november 2022 het vertrouwen in de bestuurder opgezegd. Daarom is een collega tijdelijk de bestuurder geworden waarmee de OR overleg heeft. In augustus 2023 heeft de productiemanager een presentatie aan verschillende leidinggevenden gegeven over de ontwikkelingen en visie van het werkvoorzieningsschap. De OR schrijft vervolgens in een e-mail aan de bestuurder dat uit de presentatie blijkt dat er mogelijk adviesplichtige onderwerpen aan de orde zijn en vraagt om een reactie. Er wordt driemaal om een reactie gevraagd, maar die komt er niet. Volgens de OR blijkt uit een e-mail van hun vorige bestuurder aan leidinggevenden dat er al besluiten genomen zijn, mogelijk ook al in uitvoering zijn en dat de OR daarover niet is geïnformeerd en ze daarom formele stappen (naar de OK) willen zetten. De bestuurder heeft vervolgens gereageerd dat er alleen sprake is van operationele bijstellingen en dat er van adviesplicht daarvoor geen sprake is.

Oordeel Ondernemingskamer

Volgens de OK is er geen adviesplichtige besluiten zijn genomen en uitgevoerd. De functie van het (hoofd van het) bedrijfsbureau wordt niet wijzigt, maar wordt alleen teruggebracht naar de oorspronkelijke opzet. Ook stelt de OK vast dat er medewerkers worden overgeplaatst of dat er een besluit genomen is dat als een belangrijke wijziging in de organisatie moet gelden. Zo’n besluit is adviesplichtig, maar daar is hier geen sprake van.
De OK wijst de vorderingen van de ondernemingsraad af.

Commentaar

Op het gebied van samenwerking tussen ondernemingsraad en bestuurder gaat hier het nodige mis. Zo wordt eerst het vertrouwen in de oorspronkelijke bestuurder opgezegd en reageert de vervangende bestuurder niet op de e-mails van de ondernemingsraad. De OR wordt niet op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, de voortgang van de veranderingen en er zijn geen concrete afspraken over het moment waarop de OR wél een adviesaanvraag kan verwachten. Dat maakt dat de OR teruggrijpt naar de formele regels en een procedure bij de Ondernemingskamer start. Voor wat de OK betreft is er in de ontwikkelingen nog geen sprake van adviesrecht, dus de OR wordt in het ongelijk gesteld.
Deze casus illustreert dat het maken van goede afspraken over de te nemen besluiten in de onderneming van groot belang is. Dergelijke besluiten kunnen doorlopend worden genomen, maar de WOR zorgt er in artikel 24 voor dat de OR dáár met de bestuurder afspraken kan maken over de voorgenomen besluiten, de procedures daarvoor en de betrokkenheid van de OR bij de totstandkoming van de besluiten. Bij voorbeeld door deelname aan de project – of werkgroep die het besluit in voorbereiding heeft.


  • Zelf de uitspraak van de Ondernemingskamer lezen? Klik hier
  • Juridische ondersteuning nodig bij problemen met adviesaanvragen en instemmingsverzoeken? Neem contact op
  • Als OR aan de slag met een adviesaanvraag of organisatieverandering? Neem contact op