Een derde werknemers heeft fiets van de zaak
Er zit duidelijk groei in het aantal werknemers die op een fiets van de zaak fietsen. Vier jaar geleden bedroeg dat nog maar 18 procent van de werkgevers die een fiets voor woon-werkverkeer regeleden. Inmiddels heeft een derde van de werkgevers een fietsregeling ingevoerd.
Onderzoek
Leasemaatschappij ALD Automotive deed onderzoek onder 1100 respondenten naar het fietsen voor het woon-werkverkeer. Bij werknemers ziet 72 procent de fiets als onderdeel van modern mobiliteitsbeleid en meer dan de helft van de werknemers ziet een fiets van de zaak als extra stimulans om vaker naar en van het werk te fietsen. Werkgevers zien de fietsregeling als extra mogelijkheid om zich te onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt.
Fietskilometers worden vaak niet vergoed
Opvallend is dat 43 procent van de werknemers geen vergoeding krijgt voor de zakelijke of woon-werkkilometers die zij fietsend afleggen. Meer dan een derde van de medewerkers vindt zo’n vergoeding juist een goede stimulans om de fiets voor woon-werkverkeer te bevorderen. Een vergelijkbaar percentage vindt het een goed idee als de kilometervergoeding voor een fiets hoger is dan voor een auto, of als er een beloningsprogramma aan het fietsen wordt gekoppeld.
Leasefiets steeds populairder
Momenteel rijden er ruim 60.000 leasefietsen rond, terwijl dit aantal in 2019 nog slechts 7.700 leasefietsen was (bron: VNA). Vooral grotere bedrijven kiezen er steeds vaker voor om de leasefiets toe te voegen aan de mobiliteitsregeling. Het aanbod leasefietsen is enorm, zo biedt bijvoorbeeld de leasemaatschappij inmiddels een keuze uit 300 modellen.
‘Elk voordeel heb zijn nadeel’
Als je gebruik maakt van een fietsleaseregeling raak je je reiskostenvergoeding voor woon/werkverkeer kwijt. Het kan voorkomen dat deelnemen juist financieel niet gunstig uitpakt. Op de website van de fietsersbond is een rekentool te vinden om uit te zoeken of deelnemen financieel en belastingtechnisch voordelig uitpakt. Natuurlijk varen je gezondheid en milieu wel door meer fietsgebruik en misschien moet een werknemer daar ook wat financieel voor over hebben.
Als het gunstiger is om de kilometervergoeding te behouden kan ook gekozen worden om van deze vergoeding een e-bike te kopen of privé te leasen. De kilometervergoeding mag gebruikt worden voor elk type vervoer én bezitsvorm.
Als je al een leaseauto hebt kan je daarnaast ook een leasefiets van de zaak gebruiken. Op die manier kan je fietsen als dat kan en in de auto rijden als dat moet.
Als je een zakelijke leasefiets neemt, dan mag je daarnaast ook je privéauto blijven gebruiken voor woon-werkverkeer. Je hebt dan nog steeds recht op de onbelaste kilometervergoeding van 21 cent. Dat geldt ook voor zakelijke kilometers die je met het openbaar vervoer aflegt.
Het moet veiliger
Aan de respondenten is ook gevraagd naar hun mening over de veiligheid van fietsers. Er zouden meer en betere fietspaden moeten komen en zou een maximumsnelheid voor elektrische fietsen ingevoerd moeten worden. Een kwart vindt dat een cursus gevolgd moet worden voordat er elektrisch gefietst mag worden.
- Meer lezen over het onderzoek van ALD? Klik hier
- Meer lezen over een leasefietsregeling? Klik hier
- Als OR aan de slag met een fiets van de zaak? Neem contact op