Fiets van de zaak met bijtelling
Van oudsher is er veel belangstelling bij werknemers voor een fiets van de zaak. Voordat der werkkostenregeling werd ingevoerd zijn er de nodige fiets-van-de-zaak-plannen uitgevoerd en soms is ook binnen de vrije ruimte van werkkostenregeling (WKR) een fietsenplan nog mogelijk. Per 1-1-2020 is er de mogelijkheid om een fiets van de zaak te gebruiken eenvoudiger, maar dan wel met bijtelling.
Als een werkgever een fiets ter beschikking stelt aan een werknemer, dan blijft de fiets eigendom van de werkgever. In de huidige situatie is de fiets onbelast als de werknemer deze alleen gebruikt voor reizen naar het werk. Als de fiets ook privé wordt gebruikt, dan beschouwt de Belastingdienst de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik als belastbaar loon van de werknemer.
Vergelijkbaar met een auto van de zaak moet dan eigenlijk een rittenadministratie worden bijgehouden voor de privékilometers, want de regeling van de onbelaste 0,19 cent per kilometer blijft van kracht voor de zakelijke kilometers. Door dit gedoe is een fiets van de zaak niet erg aantrekkelijk voor werkgevers.
Bijtellen als een leaseauto
Per 1-1-2020 wordt het ter beschikking stellen van een fiets, elektrische fiets of zo’n snelle speed pedelec wat eenvoudiger want dan gaat er een forfaitaire bijtelling voor het privégebruik van de bedrijfsfiets gelden. De regeling laat zich goed vergelijken met de privégebruik van lease-auto’s, want er wordt in dit geval 7 procent van de waarde van de adviesprijs van fiets bij het inkomen van de betreffende werknemer opgeteld. Bijvoorbeeld voor een e-bike van 3000 euro moet er maandelijks over 17,50 euro belasting worden betaald door de werknemer. Op jaarbasis is dat 210 euro waarover belasting wordt geheven. Voor de toepassing van deze regeling geldt woon-werkverkeer ook als privégebruik en is er geen noodzaak meer tot rittenadministratie e.d.
Het wordt voor de werkgever dus eenvoudiger om een fiets aan het personeel te beschikking te stellen.
Taak voor de OR?
Fietsende werknemers dragen bij aan het beter milieu en aan hun eigen gezondheid. Dat zijn doelstellingen die elke ondernemingsraad zou kunnen omarmen. Een initiatiefvoorstel om tot een fiets van de zaak te komen voor elke werknemer is dan ook zeker het overwegen waard. Werkgevers kunnen zich als aantrekkelijke werkgever profileren als ze de fiets tot een standaard arbeidsvoorwaarde maken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met behulp van een leaseplan, zodat onderhoudscontracten en verzekering inbegrepen kunnen worden.
- Meer lezen over de fiets van de zaak uit het Belastingplan 2019? Klik hier
- Als OR aan de slag met en initiatiefvoorstel voor de fiets van de zaak? Stuur een mail