Hoe ziet een definitief besluit van de bestuurder eruit?

De OR van een opleidingscentrum is het niet eens met het inkrimpen van de werkzaamheden en vinden dat de bestuurder. Volgens de raad speelt er van alles, vooral over de hoogte van het bedrag dat beschikbaar is voor het opvangen van de personele gevolgen. In de procedure die uiteindelijk bij de Ondernemingskamer in Amsterdam wordt gevoerd komt ook aan de orde of er daadwerkelijk advies is gegeven door de OR en… als dat niet zo is, dan heeft de bestuurder zijn besluit genomen zonder het advies van de OR af te wachten.
 
OR en bestuurder verschillen nogal in hun opvattingen over de te nemen maatregelen. Zo vindt de OR dat de BV waarvan hun onderneming onderdeel uitmaakt moet bijdragen aan de kosten van het sociaal plan. De raad ziet die holding als mede-ondernemer, vooral omdat er in de jaren daarvoor door hun eigen onderneming dividend is uitgekeerd aan de holding. Daarnaast stelt de OR dat de bestuurder een besluit heeft genomen zonder het advies van de OR af te wachten. 
De bestuurder heeft een adviesaanvraag ingediend, waarop de voorzitter van de OR uiteindelijk telefonisch heeft laten weten dat door de OR daarover negatief uitgebracht gaat worden. Daarop heet de bestuurder een conceptmail aan de OR gestuurd dat hij van plan is om zijn voorgenomen besluit uit te voeren en daarbij de wachttijd van één maand (conform artikel 25, lid 6) in acht zal nemen.
De OR stuurt later nog een schriftelijk bericht aan de bestuurder met een onderbouwing van het al eerder aangekondigde negatieve advies. Daarop verzend de bestuurder de eerder genoemde conceptmail in een definitieve versie die zelfde dag nog naar alle medewerkers.
 
De Ondernemingskamer geeft de bestuurder gelijk in deze procedure. De OR is goed en juist geïnformeerd en de adviesprocedure is juist verlopen. Dat vindt de OK ook over het feit dat de OR niet apart is geïnformeerd over het definitieve besluit van de bestuurder, maar dat ze dit hebben vernomen door het feit dat de mail van de bestuurder hierover aan elke medewerker is verzonden. 
 
Moraal van het verhaal
Wees als OR duidelijk in de formele afhandeling van adviesaanvragen en instemmingsverzoeken, zeker als het om controversiële onderwerpen gaat waarover mogelijk geprocedeerd kan worden. Op die manier is het duidelijk wanneer de OR heeft geadviseerd of ingestemd en wanneer de bestuurder zijn definitieve besluit heeft genomen. Die data kunnen nog wel eens belangrijk zijn in een procedure.
 
Zelf de uitspraak van de Ondernemingskamer lezen? Klik hier

7 reacties

  1. 2inconsiderate op 22 juni 2022 om 14:08

    2cambridge



  2. 2lesions op 4 juli 2022 om 16:40

    3futures



  3. dissertation printing op 5 juli 2022 om 15:55

    best dissertation writing service review https://professionaldissertationwriting.com/



  4. doctoral dissertation help qualitative op 5 juli 2022 om 18:33

    cheap dissertation help in los angeles https://helpwithdissertationwritinglondon.com/



  5. dissertation meaning op 5 juli 2022 om 22:57

    phd dissertation editing help https://dissertationhelpexpert.com/



  6. cheap dissertation help op 6 juli 2022 om 08:18

    dissertation writing grants https://writing-a-dissertation.net/